Ineens ligt er een envelop op zijn bureau met daarin een brief én 500 euro. In de brief staat dat het geld bedoeld is om te zaaien, met een verwijzing naar Lukas 6:38. Geef en je zult krijgen… Was getekend: Jezus.
“Dat was zo bijzonder”, vertelt Erik. “Dit geld moest goed besteed worden. En hoe zouden we de kinderen hierbij kunnen betrekken? Ik geloof in het principe: geld weggeven in Gods Koninkrijk komt op de een of andere manier terug. Ook dacht ik: wat als de leerlingen nou eens zelf een actie bedenken en het startkapitaal zouden verdubbelen?”
De Rots kan aanhaken bij een project van een stichting die microkredieten verstrekt aan kansarme vrouwen in India.
Met dat krediet starten zij een onderneming. Erik: “Ik heb ons project ‘Een businessplan voor Jezus’ genoemd.”
“De eerste vraag aan de leerlingen was: hoe kun je geld verdienen? Het werd een echte economieles.
Ze moesten nadenken over doel, product, afzetmarkt en verkoopplan. Vijf leerlingen vormden een businessplanraad, die mij hielp bij de toetsing.
Sommige plannen waren meteen goed, andere hebben we afgewezen. Ook dat hoort erbij.”
De 500 euro wordt verdeeld over 54 leerlingen in 16 businessteams. Zij krijgen ieder tussen de 10 en 50 euro om te investeren.
Dolenthousiast gaan de leerlingen aan de slag. Cupcakes bakken en verkopen, auto’s wassen tegen betaling, kaarten maken en aanbieden en zelfs een benefietconcert organiseren met entree.
De opbrengst: 2.132 euro. De winst is uitgekeerd aan het project in India.
En die 500 euro? Die zit weer in de envelop en wacht om opnieuw gezaaid te worden.